Rabu, 11 September 2013

Resepi Puding Triffle

Haiiii..nk tau x..nk la..nk la...i love dessert ..exspecially Puding Triffle.....kalau mlz nk buat..aku sggup beli kat psr mlm..sebekas dadih tu rm3 cekik darah..huhu...pestime buat opkosla menjadi...bak kate omputih try making perfect..haaa gitu...nsb x error tau..tu pun aku update kat  blog pestime aku...cedok resepi pun dri blogger femes..ade la beberapa kali aku buat puding ni....tu pun ade jugak yg menanye resepinya...senang sangat nk buat puding ni...raya tahun ni 4 kali aku buat puding ni...cayalah!!!cayalah...Puding Triffle made my hand....first yg licin..huhu..senang aku nk basuh bekas aku...licin.
bangga..bangga...huhu
so kita abadikan resepinya disini..hehe
Jom layan resepi beserta gambar..wallah

Bahan-Bahan

  1. Kek Swiss Roll
  2. Buah2 dalam tin (Asingkan air dan isi)
  3. Laici (air sahaja)
  4. Susu cair Ideal (jenis ni mang sedap)
  5. Tepung Castard (aku suke jenis Castard Bird)
  6. Gula (5 sudu besar)
  7. Buah Prune Sirap (untuk hiasan)
  8. Kristal Jelly Rasberry Flover
Cara-Caranya

Layer 1
 Hiris Kek Swiss Roll dalam bekas cam lam gambar ni..
.better gune bekas jernih..leh nmpk layer die..

gune air laici n air mix fruit n tuang atas kek tadi...agak2 kek tu sampai lembab la kan..bkn banjir tau
 Layer 2
layer ke-2 ni aku suke..time ni kene ade kemahiran ckit..huhu..lau x nnt kastard x mnjadi...caranya senang je..letak susu cair lam periuk..susu cair aku gune 2 tin and tambah 1 tin air...gunekan api slow..masuk kan gula 5 sudu besar, kacau sampai agak2 gula dh cair..(cair lam susu..huhu) pastu masukkan tepung kastard 3 sudu besar
kacau sampai kuah mnjadi likat..then off api biarkn sejuk ckit...sory derr gmbr blurr
ok..bleh tuang kuah kastard atas kek swiss roll tu, camni haaa....lepastu sejukan lam peti lam 30 minit...pastu dh sejuk n kompem dh castard mengeras..just taburkan je buahan lam tin tu atas castard ni...sory..gmbr lpe nk snap..hoho
Layer 3
masak Kristal Jelly tu...bajet 1 kotak 2 cawan air ye...pastu just tuang je atas mixfruit tu..then sejukkan lam peti arround 30 mnt..
TADAAAA..siap dh layer ke-3..senang kan?so try it...leh hias ngan unge2 tu..buah prune tu pun bleh dihias gak..kuikuikui .....nyam..nyam

Tiada ulasan: