Isnin, 19 Ogos 2013

Resepi Buah Sentul Masak Lemak Putih

Peeewwittt..tibe2 pas raye nk update resepi lak...ingt nk update cite raye..huhu..ni kes trtggl entry before raye aritula...aku nk share masakan feberet aku n myabgsyg ni..from kg mak mertue...sedap sgt tau..try it..caye x? aku bleh abiz kan 4 pggn nasi...semata2 lauk tu..btol ke ayat semata-mata tu...huhu..jom layan resepi



huhu...sebelum bg resepi...kite layan gambr dulu..wakaka

x yah lauk lain dh..nk lg sedap mkn ngan ikan goreng..tp aku dh x peduli ikan goreng
lauk nan satu ni dh maha hebat dh untuk perut aku ni..nasi panas berkali2 wa ckp beb.....waaa sedap2..
cume buah store tu je susah ngat nk dapatkn...sob..sob
mai nk story ni.....aku bkn pggl buah sentul tau...tp buah store...aku google..mang itu namenye....dulu aku tahu buah sentul ni...makan ulas die yg memutih tu je...kulit die sedap mkn camtu je..sbb masam2 gitu...ble dh kawin ngan org ganu...pestime tgok mak mentue nk msk buah ni...ase pelik beb.. biar btol..kate aku dlm ati...plak tu masak lemak putih...
umah mymum jarang sgt2 lemak2 putih ni tau...tp seme mskn lemak putih n gulai kat umah mak mentue aku sedap2 tau...mang makan bertambah la...siyes der...sedap...x sangke masakan buah sentul ni leh jd sedap sgt.......smpi balik kontan tercari2 buah sentul ni...non hade tau....finally..pose baru ni..ade org jual....jual??? beli aritu mahal geram nk hentak kaki....rm7.00 7 biji..huh!! cam beli epal gamaknye...dulu2 mase kecik2..mkn buah sentul ni..main petik2 je kat kg aku tau ..skunk pokok tu dh merajuk x nk berbuah ntah knape tah...
 ok tu je la my story...
contoh buah sentul
Bahan-Bahan
(aku ni agak2 je..mang x de sukat bahan2 pun..men campk je...yg pnting jd ala2 mak mentueku masak..kire horeyyyyyyy bleh senyum smpi telinga la
 Buah sentul (aku kompius name buah ni..kg aku pggil buah store..)
Ikan selayang
Kelapa (ambil santannye)
Petai sekali kulit dibelah dua..
Lada Besar (potong memanjang)
Bawang Besar (belah 8 kasar2)
Garam (sepandai rasa..huhu)
mnyk2 x de ye...x yah tumis2 bagai..senang jer..kikiki

Cara nk buat
1- Mula2 buang kulit buah store pastu belah 4 dan rebus smpi lembut
2- Ikan selayang di rebus
3-Dah lembut buah store tu...letak dalam bakul jarang..ramas2buah tu bawah air paip..agak2 smpi dh hancur...untuk buang masam buah tu..bukan buang getah ye...
4- Ikan dibuang tulang..ambil isi sahaja..dan di ramas2 smpi hancur...
5- Ambil santan letak dalam periuk lepas tu masukkan buah store...
6- Masak atas dapur dengan api yg kecil, lebih kurang seminit letakkan isi ikan, petai..bawang,lada and garam..biarkan sketika smpi petai berubah warna n agak2 dh masak...
sedia di ngap...haha
sory r der..ayat tunggang langgang
papay



Tiada ulasan: